E-urheilusta ammatti? 

Monen nykyajan nuoren tai lapsen haaveena on jonain päivänä olla elektronisen urheilun ammattilainen. Pelaajan ura ei kuitenkaan syystä tai toisesta sovellu kaikille: ala voi kiinnostaa, mutta itse pelaamisen voi kokea liian haastavaksi tai epämielekkääksi. On lisäksi syytä ottaa huomioon, että vain harvoista ja valituista tulee lopulta ammattilaispelaajia.

Kuten mikä tahansa muukin ala, jonka saralla on mahdollista menestyä ja saavuttaa kuuluisuutta, elektronisen urheilun parissa voi päästä hyvinkin pitkälle pelaamatta itse lainkaan. Samoin kuin urheilijoilla, muusikoilla ja muilla vastaavilla esikuvilla, e-urheiluammattilaisten ympärillä häärii lukuisia muita toimijoita. Keskitytään tässä artikkelissa siis tutkimaan mahdollisia uravalintoja elektronisen urheilun parissa.

 

Analyytikot ja valmentajat

Yksi näkyvimmistä ammattilaisryhmistä pelaajien lisäksi pyörii aktiivisesti areenoilla, ja ryhmän edustajat näkyvät samoissa kameroissa kuin pelaajat. Kyseessä ovat valmentajat, jotka osallistuvat joukkueensa mukana tapahtumiin ja ovat läsnä niin palvelimella kuin LAN-ympäristössäkin.

Valmentajien tehtävänä on tuoda joukkueilleen taktista syvyyttä ja rakennetta, kehitellä pelistrategioita, perehtyä joukkueenjohtajien kanssa kohtaamiensa joukkueiden taktiikoihin ja pelityyleihin sekä ylläpitää joukkuehenkeä ja tsempata pelaajia.

Useat valmentajat ovat eläköityneitä ammattilaispelaajia tai muuten lajin saloihin vihkiytyneitä. Jotkut valmentajat eivät välttämättä ole lajin asiantuntijoita, vaan sen sijaan nuorisovalmentajia. Valmentajan ura sopii hyvin lajin saloihin vihkiytyneille harrastajille, joilla on kykyä ottaa vastuuta joukkueen toimivuudesta. Analyytikon ura taas ei vaadi yhtä paljon näkyvyyttä, mutta edellyttää analysoitavan pelin perinpohjaista tuntemusta.

 

Selostajat, isännät/emännät ja muut mediapersoonat

Elektronisen urheilun seuraaminen on usein viihdyttävämpää silloin, kun joku puhuu lajista jotain ja tulkitsee kilpailevien joukkueiden tai pelaajien suorituksia. Tämän toiminnan keskiössä ovat selostajat, jotka antavat lajille äänen. Selostus mahdollistaa sen, että peleistä ymmärtämättömät voivat oppia seuraamaan lajia ja luonnollisesti selostajat myös ylläpitävät ”haippia”.

Selostajan työ sopii henkilölle, joka on verbaalisesti lahjakas ja sanavalmis sekä selostamastaan pelistä hyvin perillä. Kielitaito ja tarkka silmä peliä seuratessa ovat eduksi, vaikka selostajia löytyykin useampaan lähtöön: WeCastFin-kollektiivin kaltaisia analyyttisia ja hillittyjä selostajia, vastapainonaan Arttu ”OIvari” Hämäläisen kaltaisia showmiehiä, eräänlaisia ”elektronisen urheilun Antero Mertarantoja”.

Isäntinä ja emäntinä, eräänlaisina ”juontajina” toimivat usein kameran edessä esiintymisestä ja tapahtumien järjestämisestä kiinnostuneet ja näkyvyyttä pelkäämättömät henkilöt, jotka pitävät paikan päällä seuraavan yleisön mielenkiinnon. Nämä henkilöt puhuvat tapahtumista selostajien ja analyytikoiden kanssa, haastattelevat pelaajia ja turnausvieraita sekä nostavat tunnelmaa yleisössä olemalla heidän kanssaan vuorovaikutuksessa.

 

Journalistit, valokuvaajat ja muut sisällöntuottajat

 Kuten mistä tahansa muustakin kulttuuri-ilmiöstä, elektronisesta urheilusta uutisoidaan runsaasti ja sen ympärillä toimii suuri mediaverkosto. Toimiakseen tämä verkosto vaatii monenlaisia media-alan osaajia: kirjoittajia, valokuvaajia, kameramiehiä ja muita vastaavia.

Elektronisen urheilun mediatoimijoita yhdistää sekä kiinnostus lajiin, erityisosaaminen omalla tontilla ja mahdollisuus olla osa skeneä taustatoimijana. Samat toimijat tarjoavat myös katsauksen kulisseihin: pelaaja- ja joukkuevaihdoksista uutisoiminen, turnauksista tiedottaminen, BTS (behind the scenes) -sisällön tuottaminen ja muu vastaava toiminta ovat mediahenkilöstön vastuulla.

Media-ala taustatoimijan roolissa on mahdollisesti myös helpoin ja matalimman kynnyksen vaativa tapa päästä mukaan lajin kiemuroihin.

 

Organisaatiotoimijat

Elektroninen urheilu perustuu struktuuriltaan pitkälti seuroihin ja organisaatioihin, jotka vaativat toimiakseen henkilöstöä useilta osa-alueilta. Usein keskiössä oleva elementti seuratoiminnassa on talous: vaaditaan yritysjohtajia, sijoittajia, markkinointijohtajia, viestintäsuunnittelijoita ja organisaatioiden koosta riippuen monia muitakin osaajia.

Organisaatiotoiminnassa olennaisinta ei ole enää peleistä tietäminen ja niihin perehtyminen, vaikka kiinnostuneisuus onkin eräänlainen vaatimus. Tärkeämpää on kuitenkin jokin yritystoiminnan alalla vaadittava taito, joka vastaa hoidettavan tehtävän vaatimuksiin. Organisaatiotoimijat pääsevät vaikuttamaan toiminnallaan seurojen hallintaan ja yleisilmeeseen.

Vaikkei olisi elämäsi aikana kertaakaan pelannut mitään tai seurannut yhtäkään elektronisen urheilun tapahtumaa, voi siipiään kokeilla organisaatiotoiminnassa, mikäli omaan koulutus- tai erityistaitorepertuaariin kuuluu jotain, mitä seuratoiminta vaatii. Itse lajiin ja eri peleihin pääsee kyllä nopeasti mukaan.

 

Muut toimijat

Edellä mainittujen ryhmien lisäksi elektronisen urheilun ympärillä toimii paljon myös muita osaajia ja ammattilaisia, jotka mahdollistavat liigojen, turnauksien, tapahtumien ja valmennuksien järjestämisen liittymättä varsinaisesti itse elektronisen urheilun skeneen. On tapahtumatuottajia, palveluntarjoajia, logistiikkahenkilöstöä ja vaikka mitä muutakin.

Tärkeintä urapolkuja pohtiessa on muistaa, että uskaltaville ihmisille maailma on heidän osterinsa. Samoin kuin pelaajia, elektronisen urheilun mahdollisuudet odottavat myös muilla aloilla löytäjiään!

 

Artikkelikuva: ESL/Carlton Beener

Share This